WhatsApp și noile setări de confidențialitate. Ce înseamnă, de fapt, pentru utilizatori
La începutul anului în curs, una dintre știrile care făceau înconjurul lumii, pe lângă cele legate de evoluția pandemiei, era că WhatsApp își va schimba setările de confidențialitate iar utilizatorii care nu vor fi de acord cu noua politică a aplicației erau cât de poate de liberi să caute alte aplicații pentru conversațiile cu familia sau prietenii, nemaiputând folosi serviciile WhatsApp.


Criticată pentru noile măsuri de privacy, care ar fi urmat să intre în vigoare pe data de 8 februarie și care au dus la un exod masiv al utilizatorilor spre alte două aplicații similare: potrivit informațiilor din presa internațională, în primele trei săptămâni din luna ianuarie 2021, Signal a câștigat 7,5 milioane de utilizatori la nivel global, în timp ce Telegram a câștigat 25 de milioane de noi utilizatori.
În urma criticilor venite atât de la utilizatori, cât și de la autoritățile din diverse țări, oficialii WhatsApp au anunțat că amână intrarea în vigoare a acestor măsuri atât de controversate și restrictive, până pe data de 15 mai. Ce se întâmplă de acum înainte? În primul rând, pe 15 mai s-a modificat modificarea. Și vom explica pe larg în cele ce urmează.
Am vorbit cu Marinel Stănilă, Audit & Risk Management Department Manager în cadrul startup-ului Safetech Innovations pentru a încerca să ne conturăm o imagine a ceea ce înseamnă acest proces de modificare a setărilor de confidențialitate, dacă există posibilitatea ca WhatsApp să piardă în continuare utilizatori, precum și despre alternativele viabile și sigure pe care le avem la dispoziție.
Modificarea setărilor de confidențialitate ale WhatsApp – o scurtă istorie
La începutul lunii ianuarie 2021, cele aproximativ 2 miliarde de utilizatori ai aplicației de mesagerie WhatsApp erau informate că se va produce o schimbare în ceea ce privește condițiile de utilizare ale aplicației, aceasta acordându-și o libertate sporită pentru a partaja datele personale ale clienților cu compania mamă, Facebook. În caz de refuz, utilizatorii WhatsApp erau informați că nu vor mai putea să își acceseze conturile începând cu data de 8 februarie.
După nenumărate critici și o mutare rapidă a milioane de utilizatori spre alte aplicații de mesagerie similare, oficialii WhatsApp au ținut să precizeze că nu au ca scop neapărat partajarea datelor personale cu Facebook, ci acela de a ajuta companiile să comunice mai bine cu clienții (WhatsApp are și o variantă de business, folosită de companii în comunicarea cu clienții) și să le ajute să poată oferi servicii mai bine orientate spre aceștia bazându-se pe locația acestora sau preferințele lor.
În esență, schimbarea ar urma să ajute companiile să vândă mai ușor pe WhatsApp. Printre informațiile pe care aplicația le-ar da mai departe se numără: numele tău, numărul de telefon și fotografia de profil, poziția ta, lista de contacte, informații despre telefonul pe care-l folosești, detalii despre cumpărături, adresa de livrare (în cazul în care faci cumpărături prin aplicație, în acele țări în care este disponibil acest serviciu), sau informații despre discuții (chiar dacă nu are nimeni acces la conversația ta, WhatsApp ar vrea să trimită mai departe informații despre persoanele cu care te conversezi cel mai des, de exemplu).
Oficialii companiei au ținut să precizeze faptul că, în continuare, conversațiile purtate pe WhatsApp vor fi protejate, fiind criptate end-to-end și nicio companie sau persoană, inclusiv WhatsApp sau Facebook nu vor avea acces la mesajele efective care sunt schimbate între utilizatori.
„Putem vorbi aici despre așa-numitul paradox al confidențialității și intimității în ceea ce privește datele cu caracter personal. Pe de o parte, ne exprimăm opinia clară și fără echivoc că dorim mai multă intimitate în ceea ce privește datele noastre personale, iar pe de altă parte dorim mai multă integrare, mai multă personalizare și acces la servicii adaptate și croite pe nevoile noastre individuale. Dorim inovație și ușurință în utilizare, dar fără un cost financiar asociat.
Corporațiile cunosc acest paradox. Este și motivul pentru care după achiziționarea aplicației WhatsApp, Facebook, a eliminat costul financiar legat de descărcarea aplicației și de subscripție și a îmbunătățit experiența, aparent fără a asocia un cost pentru utilizarea serviciului”, ne spune Marinel Stănilă, Audit & Risk Management Department Manager, Safetech Innovations.
În opinia sa, progresul tehnologic și contextul socioeconomic au dus la apariția unor concepte precum livrarea produselor pe bază de subscripție, că orice nevoie poate fi satisfăcută printr-o aplicație, la stimularea recompensării imediate sau într-o perioadă scurtă de timp ce este promovată de către furnizorii serviciilor, iar în contextul pandemic, de paradigma ”stai acasă, venim noi la tine”.
„Toate cele de mai sus presupun colectarea anumitor date cu caracter personal, deci putem presupune că ne îndreptăm într-o direcție ce presupune tocmai opusul. Asta nu înseamnă neapărat un lucru rău, dar va trebui să fie însoțit, în mod neapărat, atât de măsuri de securitate cibernetică menite să protejeze viața privată, cât și de transparență din partea companiilor ce colectează și procesează datele”, precizează Marinel Stănilă referitor la posibilitatea ca utilizatorii să fie gata să renunțe la aplicații care colectează informații private.
Noua politică de confidențialitate a WhatsApp – ce s-a schimbat în urma criticilor
Așa cum precizam anterior, la anunțul privind modificările politicii de confidențialitate, WhatsApp a primit un val de critici. Așa că, mai întâi a luat decizia de a amâna acest proces până pe data de 15 mai. Apoi, cu câteva zile înainte de 15 mai 2021, a venit cu o serie de noi precizări privind modul în care va putea fi folosită aplicația de acum înainte.
Astfel, într-o postare pe site-ul oficial, reprezentanții WhatsApp au anunțat că utilizatorii nu vor pierde accesul la aplicație dacă până pe 15 mai nu vor accepta noua politică de confidențialitate. „Nicio persoană nu va avea conturile șterse sau nu va pierde funcționalitatea asupra contului WhatsApp pe data de 15 mai din cauza acestui update”.
Noua politică de confidențialitate și în prelucrarea datelor cu caracter personal a intrat în vigoare pe 15 mai pentru noii utilizatori ai aplicației și pentru persoanele care au acceptat deja. În cazul celor care nu sunt încă de acord cu această nouă politică de privacy, spre deosebire de ceea ce spuneau în ianuarie, când amenințau cu întreruperea imediată, acum cei de la WhatsApp se arată mai flexibili, în sensul că le vor permite încă să folosească aplicația, dar vor primi constant “reminders” că e nevoie să accepte noua politică.
Acest lucru se va întinde pe o perioadă de câteva săptămâni, din ce în ce mai agresiv, până când, într-un final, funcționalitatea aplicației va fi limitată. De exemplu, deși vor putea încă să răspundă apelurilor primite prin aplicație sau mesajelor, accesându-le din bara de notificări, nu vor mai avea acces la lista de chat din interiorul aplicației.
Și până la urmă, dacă tot vor refuza să se alinieze noilor cerințe ale companiei, vor pierde cu totul și acest acces limitat (cei de la WhatsApp spun că șterg conturile inactive după 120 de zile).
Europa, sub protecția regulamentului GDPR
Deși au avut încă 4 luni la dispoziție pentru a clarifica ceea ce și-au dorit să facă prin introducerea acestui nou regulament de confidențialitate, cei de la WhatsApp tot lasă loc de interpretări și temeri din partea utilizatorilor care nu-și mai doresc să fie bombardați cu reclame și aici, sau să mai împărtășească detalii personale și prin WhatsApp (deși aplicația deja partajează anumite informații despre utilizatori cu Facebook încă din 2016).
În ceea ce privește Europa, și țara noastră, aici este în vigoare regulamentul GDPR privind protecția datelor cu caracter personal, care ar urma să ne protejeze fix de partajarea acestui tip de informații cu terțe aplicații doar pentru ca business-urile să ne poată oferi reclame mai bine punctate.
De altfel, cu patru zile înainte de 15 mai, data la care intra în vigoare noul set de politici de confidențialitate al WhatsApp, autoritatea germană care se ocupă cu protecția datelor personale a anunțat că a interzis WhatsApp să colecteze date personale de la utilizatorii din Germania pe motiv că noua politică de privacy a aplicației este ilegală.
Ordinul autorității a fost luat de urgență și are o valabilitate de 3 luni de zile, având scopul de a proteja cele 60 de milioane de utilizatori WhatsApp din Germania. În plus, autoritatea germană își dorește ca această inițiativă să fie implementată la întreg nivelul Uniunii Europene.
Ce facem cu noua politică de confidențialitate WhatsApp?
Până la o decizie unitară la nivel european, opțiunile utilizatorilor sunt două și destul de clare: dacă WhatsApp este o aplicație importantă pentru voi, acceptați noul set de setări de confidențialitate. În caz contrar, puteți găsi o altă aplicație de mesagerie care să vă satisfacă mai mult.
Ca să existe, cu adevărat, un exod masiv al utilizatorilor de pe WhatsApp spre alte aplicații similare, reprezentantul Safetech Innovations este de părere că ar fi necesare câteva lucruri.
În primul rând, alternative viabile, atât din punct de vedere tehnic, cât și din punct de vedere al ușurinței în utilizare.
„Acestea există din punct de vedere tehnic, cu capabilități chiar și peste cele ale aplicației WhatsApp, însă din punct de vedere al ușurinței în utilizare pentru utilizatorul de rând, nu o întrec”, spune Marinel.
Din punctul său de vedere, traversarea pragului de la aplicație de nișă, destinată unui anumit segment sau entuziaștilor, către o aplicație destinată maselor se poate face prin poziționarea aplicației în acest sens și reglajul fin al balanței dintre securitatea datelor, funcționalitate și ușurință în utilizare.
„Ca suport pentru acest argument putem pur și simplu să facem o căutare după numele aplicațiilor. Ei bine, WhatsApp ne spune că este simplu, sigur, de încredere și gratuit, în ordinea aceasta, în timp ce Signal ne spune că este bine construită, pe principii open-source, tehnologia fiind revizuită de comunitatea tehnică, și că este finanțată în întregime din donații și granturi. Bănuiesc că se observa diferența și înclinația către utilizatorii mai tehnici”, explică Marinel Stănilă.
Un alt lucru important care ar determina un exod al utilizatorilor este un declic care să ofere un motiv utilizatorilor să iasă din zona din rutină, să nu mai folosească aplicația în care au avut încredere până acum și să caute alternative.
„Un exemplu pentru acest argument este chiar notificarea schimbării politicii de confidențialitate și a termenilor și condițiilor de utilizare a WhatsApp transmisă utilizatorilor în luna ianuarie. În acea notificare se preciza că pentru a putea utiliza WhatsApp începând cu 8 februarie 2021, utilizatorii vor trebui să accepte noile versiuni ale acestor documente de zeci de pagini, ce includ modificări în prelucrarea datelor cu caracter personal ale utilizatorilor, cât și acordarea accesului la unele dintre aceste date companiei Facebook și clienților ce dețin cont de companie în aplicație”, declară oficialul Safetech, precizând faptul că aplicațiile Signal și Telegram au beneficiat din plin de această nemulțumire a utilizatorilor.
La final, l-am rugat pe Marinel Stănilă, Audit & Risk Management Department Manager în cadrul Safetech Innovations, să ne dea exemple de câteva aplicații de mesagerie pe care le recomandă celor care caută o alternativă la WhatsApp.
„Aplicațiile menționate mai sus, Signal și Telegram, pot fi candidate la fel de bune ca și aplicații de mesagerie pentru uzul personal. Din punctul de vedere al securității datelor, toate cele 3 aplicații folosesc mecanisme de criptare de la un cap la altul al comunicației, ceea ce înseamnă că terțe părți, inclusiv dezvoltatorii aplicațiilor, nu ar trebui să poată intercepta mesajele transmise, acestea fiind vizibile doar participanților la conversație.
Din punctul de vedere al protecției datelor cu caracter personal, lucrurile se schimbă însă, WhatsApp fiind cel mai mare contravenient aici, colectând o serie de informații despre utilizator, contactele acestuia, locație, dispozitive folosite, achiziții și altele, urmat de Telegram, care înregistrează o cantitate limitată de date despre utilizator, precum nume și număr de telefon, contacte și nume de utilizator”, afirmă Marinel Stănilă.
În opinia sa, pe primul loc la capitolul protecția datelor cu caracter personal este Signal, aplicația fiind folosită de activiști politici, jurnaliști și, în general, de persoanele care pun accent pe protecția identității și a datelor cu caracter personal, aceasta stocând doar un număr de telefon pentru activarea aplicației, număr care nu trebuie sa fie neapărat cel utilizat pe dispozitiv.
„Aplicația WhatsApp este folosită, însă, și ca aplicație de tip Shadow IT în companiile din România și nu numai. Prin termenul de Shadow IT înțelegem o aplicație neautorizată, ce reprezintă o breșă de securitate, prin intermediul căreia se transmit informații cu caracter privat sau confidențial în legătură cu activitatea unei companii de către angajații acesteia. Aceasta poate să fie folosită atât din comoditate, fără a avea o motivație ascunsă, dar și cu scopul de a exfiltra date din cadrul companiei.
În acest sens, întotdeauna am recomandat ca fluxurile de colaborare și prelucrare documente din cadrul unei companii să se bazeze pe soluții de colaborare dezvoltate pentru utilizarea în mediul de afaceri, implementate, gestionate și securizate de către companie. Ca și alternativă, din punctul acesta de vedere ar putea fi o soluție precum Nextcloud, o inițiativă similară cu Signal din punctul de vedere al securității și protecției datelor cu caracter personal, care oferă facilități de mesagerie, partajare documente și colaborare”, este recomandarea specialistului Safetech Innovations.