La ce serial te uiți – din sutele disponibile?
„La ce serial te mai uiți?” a devenit una dintre cele mai des întâlnite întrebări în conversațiile cu prietenii. De asemenea, este și întrebarea care, de regulă, provoacă un val de răspunsuri și un dialog intens pe rețelele sociale. Alegerile sunt diverse și opiniile, mereu diferite, dar toată lumea pare să aibă un film sau un documentar preferat iar numitorul comun este noul nostru obicei de consum: entertainment la alegere, în casa ta, pentru întreaga familie.


Eu termin, zilele acestea, Better Call Saul, pe care vi-l recomand cu dragă inimă. Scenariul ca scenariul – nu-i rău, deși nu are genul de tensiune sau întorsături de situație din Breaking Bad – dar cinematografia mi se pare excepțională. Unghiurile, încadrările, compoziția, lumina sunt mereu bine lucrate și adaugă valoare solidă producției. O încântare pentru ochiul fotografului, ce să mai vorbim.
O secvență anume m-a inspirat să scriu acest text: (urmează un mic spoiler, scuze) este scena în care Kim își umple brațele cu filme de închiriat, în încercarea de a se desprinde, cumva, de trauma accidentului prin care tocmai a trecut. Deasupra ei, pe întreaga lățime a ecranului, cu scris galben pe fond albastru, un logo binecunoscut: BLOCKBUSTER.
În anii ‘90, Blockbuster era definiția entertainmentului la alegere, acasă. Această uriașă rețea de magazine pentru închirieri de filme și jocuri video avea, la un moment dat, peste 9.000 de locații în SUA și în alte 14 țări, 85.000 de angajați, o valoare de piață de cinci miliarde de dolari și încasări de aproape șase miliarde de dolari la vârful performanței sale, în 2002. Istoria reține, ca o anecdotă amară, și refuzul șefilor Blockbuster Inc. de a cumpăra Netflix, în 2000, pentru numai 50 de milioane de dolari (rău, dar nu chiar atât de rău ca refuzul Yahoo de a cumpăra un start-up numit Google, în 1998, pentru numai un milion de dolari). Blockbuster a dat faliment în 2010, victimă a propriei sale incapacități de adaptare la schimbările dramatice din domeniul tehnologiei entertainmentului. Netflix, în schimb, care a înțeles că streamingul este viitorul, este acum un gigant global, cu venituri de 25 de miliarde de dolari și profit net de 2,7 miliarde de dolari (în 2020).
Sunt, acum, numeroase servicii de streaming care-ți oferă posibilități aproape nelimitate de configurare personalizată a orelor de relaxare din propria ta locuință. De asemenea, oferta de canale tv este uriașă. Mi-am cumpărat recent un televizor nou (după 10 ani de folosință, celălalt devenise uzat nu atât fizic, cât tehnologic) și, când l-am programat, el a memorat automat vreo 140 de canale. Ar putea fi și mai multe (abonamentul All Inclusive 1000 de la Vodafone, de pildă, îți oferă 197 de canale + Sport, plus streaming la o 940 Mbps viteză de download). Pentru cineva crescut într-o lume cu două ore de televiziune pe zi, și nici acelea digerabile, deschiderea pe care ți-o oferă o asemenea varietate de programe este amețitoare.
Ce faci când ai o ofertă atât de bogată? Te consulți cu prietenii, desigur, apoi îți faci alegerile tale, în casa ta, pentru că, așa cum știm cu toții, diversitatea este bună.